מסי הקנייה המתוכננים על רכבים חשמליים
2024 הביאה בשורה רעה לחובבי הרכב – מס הקנייה על רכב חשמלי הועלה מ-20% ל-35%, וברכבי הפלאג-אין הייבריד הועלה המס מ-55% ל-83% – בהחלט העלאה משמעותית. גם דחיית העלאת המס בגלל המתקפות החות'יות בים האדום לא תועיל, שכן זו השנה השנייה שבה הממשלה מצמצמת את הטבות הרכישה לרכבים חשמליים.
תוסיפו לכך את העובדה שגם כך ישראל מחזיקה כמעט בשיא עולמי של מחירי רכב חדש, עם מס רכישה בגובה 83% על מכונית מונעת בנזין – ותקבלו תמונת מצב עגומה של היכולת לרכוש רכב חדש במחיר שפוי. וכנראה מצב זה לא עומד להשתנות, אולי אפילו יורע.
מה ההיגיון שבהעלאת המיסים על רכב חשמלי?
ישראל, בדומה למדינות רבות בעולם, דווקא התכוונה לעודד קניית רכב חשמלי במקום רכבי בנזין, באמצעות החלת מס קנייה מופחת (בחלק גדול מהמדינות יש לצד הטבות המס גם מענקים וזיכויים שונים). אבל כאמור, בפועל – הצורך העז של האוצר במשאבים הביא דווקא להגדלת המיסוי, בניגוד לקריאתם של יבואני הרכב, משרד התחבורה ומשרד האנרגיה.
העובדה שמספרם של הרכבים החשמליים בשוק הרכב המקומי קפץ במאות אחוזים בשנתיים האחרונות הייתה אמורה להביא לכך שהמדינה עתידה להפסיד את תשלום הצרכנים על מס בלו עבור הדלק ברכבי הבנזין. לכן, כדי לפצות את קופת האוצר, בשנה שעברה הוכפל מס הקנייה – מ-10% ל-20%, והשנה קפצו העלאות המיסוי בצורה חריפה עוד יותר. זאת לצד הורדת גובה הטבת המס המרבית מ-60 אלף ל-50 אלף שקלים.
הטבת המס ניתנת לעובדים שמקבלים רכב צמוד ממקום העבודה על שווי השימוש של הרכב שמחושב במיסוי העובד. כיום שווי השימוש הוא 2.48% ממחיר הרכב, כשהטבת המס לרכב חשמלי היא 1,260 שקל (למשל: לרכב חשמלי שעלותו 170 אלף שקל שווי המס יהיה 2,700 שקל במקום 3,970 עבור רכב בנזין). הטבה זו מגדילה למעשה את הכנסת העובד באלפי שקלים בשנה.
מובן שבתקופת קיצוצים הנדרשת מכל משרדי הממשלה בגלל המלחמה והכלכלה המקרטעת, מקור ההכנסות הקשיח הזה של שוק הרכב הוא לא דבר שמשרד האוצר יכול לוותר עליו. ממילא רוב רובם של רוכשי הרכב החשמלי נמצאים במעמד סוציו-אקונומי שמאפשר להם לספוג העלאות מחירי רכב. וכך, במקום עידוד הצרכן לקנות רכב חשמלי לא מזהם, מוצאים עצמם קוני הרכב החשמלי במצב הפוך.
שיעורי מס הקנייה על רכבים חשמליים
בעוד המס המוטל כיום על רכבי בנזין ודיזל עומד על 83%, מס הקנייה המוטל על רכב חשמלי עומד כיום על 35% – והוא עתיד לעלות בתחילת 2025 ל-50%. באותה שנה יירד גובה ההטבה לרכב חשמלי מ-50 אלף שקל ל-35 אלף שקל. ב-2026 יועלה מס הקנייה ל-57%, ותקרת ההטבה תרד ל-30 אלף שקל. ב-2027 יועלה מס הקנייה של רכבים חשמליים ל-65%, וגובה התקרה יירד ל-25 אלף שקל.
כל מה שצריך לדעת על עמדת טעינה ביתית
איך מתבטאות העלאות המחירים על רכבים חשמליים
הראשונה להעלות את מחירי הרכבים החדשים הייתה טסלה, שמודל 3 שלה התייקר בכ-16 אלף שקלים – מכ-200 אלף לכ-222 אלף לרכב הבסיס. גם הדגמים האחרים ספגו עליות מחירים. יבואנית BYD, הרכב החשמלי הנמכר ביותר בארץ, העלתה גם היא את המחירים, אם כי ברמות נמוכות יותר, וכמותה יבואניות אחרות.
האם צריך חשמלאי עבור התקנת עמדת טעינה?
ובדרך – מס נסועה
וזה לא הכל. אם חשבתם שהמדינה עתידה להרוויח על גבם של צרכני הרכב החשמלי ההולכים ומתרבים מהעלאת מיסוי הרכישה, הרי שהיא כבר מתכננת את היום שאחרי, זה שבו רוב רובו של השוק יהיה חשמלי. לכן היא מייעדת החל מ-2026 מס נסועה – דהיינו, מיסוי לפי הקילומטראז' שהרכב שלכם ייגמע בכל שנה. המדובר בכ-15 אגורות לקילומטר נסיעה, כשהמרחק שעברתם ייבדק בטסט השנתי.
המשמעות מבחינת הנהג היא תשלום של אלפי שקלים בשנה (1,500 שקל ל-10,000 ק"מ). מס הנסועה הזה הוא החלופה למס הבלו הנגבה על בנזין ועומד כיום על כ-3.3 שקלים לליטר. נכון להיום, מס הנסועה יופעל במשך חמש שנים, ויכלול גם רכבים ממונעי גז. המס ייגבה על ידי רשות המסים, והקנסות לחייבים יוטלו על ידה.
המיסוי הצפוי על רכב חשמלי
שנה | מס קנייה | תקרת הטבת המס |
2023 | 20% | 60,000 |
2024 | 35% | 50,000 |
2025 | 50% | 35,000 |
2026 | 57% | 30,000 |
2027 | 65% | 25,000 |
עליות מחירי המכוניות החשמליות בעקבות העלאת מס על רכב חשמלי
סוג הרכב | שיעור עליית המחיר |
זולות (עד 160 אלף ש') | כ-10,000 שקל |
בינוניות (עד 180 אלף ש') | כ-15,000 שקל |
יקרות (מעל 200 אלף ש') | כ-20,000 שקל |
בענף הרכב מעריכים כי אכן העלאת המיסוי וצמצום-עד-ביטול הטבות המס לרכב חשמלי, שתיצור חוסר ודאות אצל יבואני הרכב בכל הנוגע להזמנות מלאים, יגרמו לצמצום היבוא מ-2025. לכך יש להוסיף את ההערכה כי לאחר העלאות המיסים מחירו של רכב חשמלי לא יפחת מ-200-180 אלף שקל, ולכן כדאיות הרכישה שלהם תפחת, בעיקר בעידן של ערפל כלכלי, ביטחוני ומדיני. כדוגמה לכך מביאים היבואנים את ביטול הטבת המס לרכבי הפלאג-אין החל מתחילת השנה – דבר שגורם ליבואנים לצמצם מאוד את היבוא שלהם. מובן שהפעלת מס הנסועה תהפוך את רכישת הרכב החשמלי ללא כדאית באופן משמעותי. המשמעות: הצפי של המדינה כי עד שנת 2030 90% מהרכבים בארץ יהיו חשמליים עתיד להתברר כשגוי.
נראה שכן. ראשית, כל זמן שהייצור של רכבים חשמליים עדיין יקר מהייצור של רכבים מונעי דלק – הדבר גורם לעליית מחירם. שנית, בעקבות ההתרחשויות בים האדום גם עלויות ההובלה הימית גדלות בגלל היטל ביטוח סיכון המלחמה על הספינות שעוברות שם, ולחלופין – בחירת יצואניות הרכב מאסיה להעביר את הספינות במסלול עוקף – דרך דרום אפריקה והים התיכון, דבר שמייקר את עלויות השילוח בכ-20%. סיבות אלה צפויות להשליך על כלי הרכב החדשים שבדרכם מהמזרח לכאן. כבר עתה ניתן לראות מהשקת הדגמים החדשים בישראל כי המחירים אכן עלו משמעותית על רכב חשמלי, בעוד היבואניות מבטלות בחלקן את היבוא של רכבי פלאג-אין שההטבות עליהם בוטלו וגרמו לייקור משמעותי שלהם. וכך, בעוד בעולם הנאור מחירי הרכבים החשמליים נמצאים בירידה – בארץ המצב הפוך.
לא, למעט הצורך של המדינה להעשיר את קופתה על חשבון האזרחים. ייקור הרכבים החשמליים, כמו גם הכוונה להטיל מס נסועה ב-2026, אינם מתחשבים באיכות הסביבה ובמחויבות של המדינה לדאוג לצמצום זיהום אוויר באמנות בינלאומיות – אלא מתחשבים רק בקופת המדינה, בעיקר בעידן של אי-ודאות כלכלית. אולם יש לזכור כי אי-ודאות זו, שעלולה להשליך על בתי-אב רבים עם התמוטטות שוק ההייטק, עסקים רבים בעקבות המלחמה ואפשרות של הורדת הדירוג של ישראל – רק תפגע באזרח הקטן שרוצה לצמצם את חשבון צריכת הדלק שלו ולדאוג לילדיו לעולם נקי יותר. ההצעה הממשלתית נכללת כחלק מהתקציב העתידי, ואיש לא יכול להבטיח שהמיסוי לא יועלה עוד בעתיד.