מסי הקנייה המתוכננים על רכבים חשמליים
2025 מביאה עמה המשך לעליית מסי הקנייה על רכבים חשמליים, כאשר מס הקנייה יעלה מ35%- ל- 45% העלאה זו מתרחשת על רקע מגמת הצמצום בהטבות לרכבים חשמליים בישראל, שהחלה בשנת 2023 עם עליית המס מ10%- ל- 20% והמשיכה בשנת 2024 עם העלייה ל- 35%
גם ברכבי פלאג-אין הייבריד נרשמו עליות משמעותיות במס, מ- 55% ל-83% מה שמקשה על רכישתם עבור הצרכן הממוצע.
ההפחתה בתקרת הטבת המס, מ-60 אלף ש"ח ב2023 ל- 50 אלף ש"ח ב-2024, ומ-50 אלף ש"ח ל- 35 אלף ש"ח ב- 2025, מהווה צמצום נוסף ביכולת של הממשלה לעודד רכישת רכבים חשמליים.
ישראל ממשיכה להחזיק כמעט בשיא עולמי במחירי רכב חדש, עם מס רכישה גבוה במיוחד של 83% על רכבי בנזין ודיזל. מצב זה, לצד עליות המסים על רכבים חשמליים, יוצר תמונה עגומה עוד יותר עבור הצרכן הישראלי.
מה ההיגיון שבהעלאת המיסים על רכב חשמלי?
על אף ההצהרות המקוריות של הממשלה על עידוד רכישת רכבים חשמליים באמצעות מס מופחת, הצורך של משרד האוצר במקורות הכנסה הביא דווקא להעלאת המיסוי. המהלך מתרחש בניגוד לעמדת משרד התחבורה ומשרד האנרגיה, כמו גם יבואני הרכב, שהתריעו כי העלאות המס יפגעו
בצרכנים ויעכבו את מעבר השוק לרכבים חשמליים.
מספר הרכבים החשמליים בשוק המקומי זינק במאות אחוזים בשנתיים האחרונות, אך המדינה צופה ירידה דרמטית בהכנסות ממס הבלו על דלק – שמגיע כיום לכ-3.3 ש"ח לליטר. כפיצוי על אובדן ההכנסות, מס הקנייה הוכפל ב-2023 והעלאות נוספות תוכננו לשנים 2024-2027.
בנוסף, הטבת המס הניתנת לעובדים שמחזיקים ברכב צמוד ממקום העבודה ממשיכה להצטמצם.
ב-2025, תקרת ההטבה יורדת ל-35,000 ש"ח, ומס שווי השימוש לעובדים, הנגזר מ-2.48% ממחיר הרכב, יגרום להגדלת ההוצאה עבור רבים. לדוגמה, רכב חשמלי בשווי 170,000 ש"ח יחויב בשווי שימוש של 2,700 ש"ח – הטבה משמעותית לעומת רכב בנזין, אך פחותה לעומת שנים
קודמות.
במצב הנוכחי, רוב רוכשי הרכב החשמלי מגיעים ממעמד סוציו-אקונומי גבוה שמסוגל לספוג את העליות במחיר. אולם, עבור שוק רחב יותר, ההטבות המופחתות והמיסוי הגובר הופכים את החלום של רכב חשמלי לא מזהם להרבה פחות נגיש.
שיעורי מס הקנייה על רכבים חשמליים
בעוד המס המוטל כיום על רכבי בנזין ודיזל עומד על 83%, מס הקנייה המוטל על רכב חשמלי עומד כיום על 35% – והוא עתיד לעלות בתחילת 2025 ל-50%. באותה שנה יירד גובה ההטבה לרכב חשמלי מ-50 אלף שקל ל-35 אלף שקל. ב-2026 יועלה מס הקנייה ל-57%, ותקרת ההטבה תרד ל-30 אלף שקל. ב-2027 יועלה מס הקנייה של רכבים חשמליים ל-65%, וגובה התקרה יירד ל-25 אלף שקל.
כל מה שצריך לדעת על עמדת טעינה ביתית
איך מתבטאות העלאות המחירים על רכבים חשמליים
העלאות המיסים כבר החלו להשפיע על מחירי הרכבים החשמליים. טסלה, למשל, העלתה את מחיר הדגם הפופולרי שלה, מודל 3, בכ-16,000 ש"ח – מ- 200,000 ש"ח ל- 222,000 ש"ח לדגם הבסיס.
יבואניות נוספות, כמו BYD, העלו גם הן מחירים, אם כי בשיעורים נמוכים יותר.
האם צריך חשמלאי עבור התקנת עמדת טעינה?
ובדרך – מס נסועה
וזה לא הכל. אם חשבתם שהמדינה עתידה להרוויח על גבם של צרכני הרכב החשמלי ההולכים ומתרבים מהעלאת מיסוי הרכישה, הרי שהיא כבר מתכננת את היום שאחרי, זה שבו רוב רובו של השוק יהיה חשמלי. לכן היא מייעדת החל מ-2026 מס נסועה – דהיינו, מיסוי לפי הקילומטראז'
שהרכב שלכם ייגמע בכל שנה. המדובר בכ-15 אגורות לקילומטר נסיעה, כשהמרחק שעברתם ייבדק בטסט השנתי. המשמעות מבחינת הנהג היא תשלום של אלפי שקלים בשנה (1,500 שקל ל10,000- ק"מ). מס הנסועה הזה הוא החלופה למס הבלו הנגבה על בנזין ועומד כיום על כ-3.3 שקלים לליטר. נכון להיום, מס הנסועה יופעל במשך חמש שנים, ויכלול גם רכבים ממונעי גז. המס ייגבה על ידי רשות המסים, והקנסות לחייבים יוטלו על ידה.
המיסוי הצפוי על רכב חשמלי
שנה | מס קנייה | תקרת הטבת המס |
2023 | 20% | 60,000 |
2024 | 35% | 50,000 |
2025 | 45% | 35,000 |
2026 | 52% | 30,000 |
2027 | 60% | 25,000 |
עליות מחירי המכוניות החשמליות בעקבות העלאת מס על רכב חשמלי
סוג הרכב | שיעור עליית המחיר |
זולות (עד 160 אלף ש') | כ-10,000 שקל |
בינוניות (עד 180 אלף ש') | כ-15,000 שקל |
יקרות (מעל 200 אלף ש') | כ-20,000 שקל |
בענף הרכב מעריכים כי אכן העלאת המיסוי וצמצום-עד-ביטול הטבות המס לרכב חשמלי, שתיצור חוסר ודאות אצל יבואני הרכב בכל הנוגע להזמנות מלאים, יגרמו לצמצום היבוא מ-2025. לכך יש להוסיף את ההערכה כי לאחר העלאות המיסים מחירו של רכב חשמלי לא יפחת מ-200-180 אלף שקל, ולכן כדאיות הרכישה שלהם תפחת, בעיקר בעידן של ערפל כלכלי, ביטחוני ומדיני. כדוגמה לכך מביאים היבואנים את ביטול הטבת המס לרכבי הפלאג-אין החל מתחילת השנה – דבר שגורם ליבואנים לצמצם מאוד את היבוא שלהם. מובן שהפעלת מס הנסועה תהפוך את רכישת הרכב החשמלי ללא כדאית באופן משמעותי. המשמעות: הצפי של המדינה כי עד שנת 2030 90% מהרכבים בארץ יהיו חשמליים עתיד להתברר כשגוי.
נראה שכן. ראשית, כל זמן שהייצור של רכבים חשמליים עדיין יקר מהייצור של רכבים מונעי דלק – הדבר גורם לעליית מחירם. שנית, בעקבות ההתרחשויות בים האדום גם עלויות ההובלה הימית גדלות בגלל היטל ביטוח סיכון המלחמה על הספינות שעוברות שם, ולחלופין – בחירת יצואניות הרכב מאסיה להעביר את הספינות במסלול עוקף – דרך דרום אפריקה והים התיכון, דבר שמייקר את עלויות השילוח בכ-20%. סיבות אלה צפויות להשליך על כלי הרכב החדשים שבדרכם מהמזרח לכאן. כבר עתה ניתן לראות מהשקת הדגמים החדשים בישראל כי המחירים אכן עלו משמעותית על רכב חשמלי, בעוד היבואניות מבטלות בחלקן את היבוא של רכבי פלאג-אין שההטבות עליהם בוטלו וגרמו לייקור משמעותי שלהם. וכך, בעוד בעולם הנאור מחירי הרכבים החשמליים נמצאים בירידה – בארץ המצב הפוך.
לא, למעט הצורך של המדינה להעשיר את קופתה על חשבון האזרחים. ייקור הרכבים החשמליים, כמו גם הכוונה להטיל מס נסועה ב-2026, אינם מתחשבים באיכות הסביבה ובמחויבות של המדינה לדאוג לצמצום זיהום אוויר באמנות בינלאומיות – אלא מתחשבים רק בקופת המדינה, בעיקר בעידן של אי-ודאות כלכלית. אולם יש לזכור כי אי-ודאות זו, שעלולה להשליך על בתי-אב רבים עם התמוטטות שוק ההייטק, עסקים רבים בעקבות המלחמה ואפשרות של הורדת הדירוג של ישראל – רק תפגע באזרח הקטן שרוצה לצמצם את חשבון צריכת הדלק שלו ולדאוג לילדיו לעולם נקי יותר. ההצעה הממשלתית נכללת כחלק מהתקציב העתידי, ואיש לא יכול להבטיח שהמיסוי לא יועלה עוד בעתיד.