שוק הרכבים החשמליים
כמה כסף חוסך רכב חשמלי? עד לפני שנים ספורות, רכב חשמלי נשמע כמו משהו דמיוני, אבל המציאות היום מוכיחה אחרת. על הכבישים יש המון רכבים חשמליים, של מגוון יצרניות ובמגוון דגמים: רכב חשמלי 7 מקומות, רכב חשמלי מסחרי, רכב חשמלי קטן, ועוד. יש גם רכבי פלאג אין היברידיים. חשוב לציין שמחירים של כלי רכב חשמליים ירדו, ולא מדובר על מכוניות שרק אנשים אמידים יכולים לרכוש.
איפה החיסכון הכלכלי ברכישת רכב חשמלי?
כדאי לעשות לכם סדר, אספנו בצורה מסודרת וברורה את הנתונים השונים. כך תוכלו להתרשם ממספרים ומעובדות, ולא רק מאמירות ללא כיסוי. חילקנו כאן את החיסכון לפי סוגי ההוצאות שיש לנו על כלי הרכב שלנו: מיסים, דלק, אחזקה, וביטוחים.
-
- מיסים: תופתעו לגלות, אבל אגרת הרישוי למכונית חשמלית זולה בהרבה מאגרת הרישוי של מכונית רגילה. פער המחירים עצום: 531 ₪ לרכב חשמלי, לעומת כ-2000 ₪ לרכב רגיל. זה אומר חיסכון של כ-1,500 ₪ בשנה באופן קבוע. מס הרכישה של רכבים חשמליים גם הוא זול יותר בהשוואה למיסוי רכבים רגילים או מיסוי רכב היברידי. יש לציין, מס רכב חשמלי 2025 צפוי לעלות.
- דלק: אחד מסעיפי החיסכון הכי משמעותיים, וזה שגורם להמון אנשים לקנות רכב חשמלי הוא הדלק. מחירי הדלק לא מפסיקים לעלות, ומיכל עולה מאות שקלים. כדי לסבר לכם את האוזן הכנו חישוב שמסתמך על ממוצע נסיעה של 18,000 ק"מ בכל שנה.
החישוב הוא די פשוט: כמה דלק הרכב שותה לפי הצהרות הצריכה של היצרן, כאשר יש לציין שלרוב הרכבים צורכים יותר דלק. החישוב המקביל הוא כמה חשמל הרכב צורך עבור אותה כמות קילומטרים.
ההבדל בין יונדאי איוניק 5 ליונדאי סונטה הייבריד הוא כ-4,000 ₪ בשנה, ההבדל בין סקודה אניאק לסקודה קודיאק הוא כ-6,000 ₪ בשנה, וההבדל בין יונדאי קונה הייבריד ליונדאי קונה חשמלי הוא כ-2,600 ₪ בשנה.
- אחזקה: מי מאיתנו לא מכיר את התחושה של צליל חשוד או נורה שנדלקת בלוח המחוונים של הרכב. ברכבים רגילים זה בדרך כלל איתות על הוצאה של בין מאות לאלפי שקלים, שלא ניתן להימנע ממנה.
עלות האחזקה של כלי רכב המונעים בדלק היא דבר יקר שעולה אלפי שקלים בשנה. גם כאשר אין תקלות מיוחדות, יש טיפולים שגרתיים ותחזוקה שוטפת שחייבים לבצע במוסך. לעומת זאת, רכב חשמלי לא דורש תחזוקה כזו, מכיוון שהמנוע שלו חשמלי ואין בו שמנים, דלק, וחלקים נעים שדורשים תחזוקה, טיפול, ומדי פעם גם החלפה. פערי המחירים המדויקים תלויים בדגם הרכב, אך הם יכולים להגיע לחיסכון של עד שליש מעלות התחזוקה השוטפת השנתית.
חלק נוסף שמביא להבדלי עלות רציניים הוא הבלמים. קצב השחיקה של רפידות הבלמים במכוניות חשמליות נמוך מאוד, מכיוון שהרכב החשמלי הופך אנרגיה לחשמל בלי שימוש בבלמים. זאת בהשוואה לרכבים המונעים בדלק שבהם יש להחליף רפידות לפחות אחת לשלוש שנים.
- ביטוחים: ככלל, אפשר לומר שאין הרבה הבדל בין מחירי ביטוח החובה של רכבים חשמליים למחירי ביטוח החובה של רכבים מונעים בדלק. ההבדל המשמעותי מגיע בפוליסות הנוספות כמו ביטוח מקיף, וכאן הוא מושפע מתבחינים שונים כמו גיל הנהג, עבר הנהג, שווי הרכב, ועוד.
דווקא בסעיף הזה סביר להניח שההוצאה על רכב חשמלי תהיה מעט יותר גבוהה, אבל היא מתגמדת אל מול החיסכון המשמעותי בסעיפים האחרים.
כדי לסדר את כל הנתונים האלה הכנו לכם גם טבלה מסכמת נוחה:
אגרה | אחזקה | דלק | |
רכב מונע בדלק | כ-2,000 ₪ | כ-2,000 ₪ בממוצע לרכב חדש | כ-45.5 ₪ ל-100 ק"מ |
רכב חשמלי | כ-500 ש"ח | כ-900 ש"ח | כ-11 ₪ ל-100 ק"מ |
סיכום
אפשר לומר שהנתונים מדברים בעד עצמם, ואין שום צורך להכביר במילים. רכב חשמלי חוסך לכם אלפי שקלים בשנה בהשוואה לרכב מונע בבנזין. ככל שמספר הקילומטרים השנתי שאתם נוסעים גבוה יותר, החיסכון עולה. וזה עוד לפני שדיברנו על התרומה להפחתת הזיהום ולעתיד טוב יותר על פני כדור הארץ.
כפי שהסבירו לנו המומחים של אפקון עמדות טעינה – רכב חשמלי זקוק לעמדת טעינה, היא בעצם תחנת הדלק שלו. התהליך הוא פשוט מאוד: מחברים את הרכב לחשמל, ממש כמו שאתם מחברים את המכשיר הסלולרי שלכם למטען. העמדות מתחלקות לסוגים שונים על פי מהירות הטעינה: עמדה רגילה, עמדה מהירה, ויש גם עמדות טעינה סופרצארג.
יש לא מעט עמדות טעינה ברחבי הארץ, והמספר שלהן כל הזמן עולה. כאשר מדובר על עמדות ציבוריות ניתן למצוא אותן בחניונים, בתחנות דלק, ובנקודות ייעודיות. תוכלו למצוא בקלות מפת עמדות טעינה לפי אזור או מסלול נסיעה ברשת האינטרנט או באפליקציות שונות. כמובן שניתן גם להתקין עמדת טעינה בבית.
אם יש לכם רכב חשמלי, אנחנו באנרגי טו קאר ממליצים על התקנה של עמדת טעינה פרטית. כך לא תצטרכו לחפש עמדות טעינה כל הזמן, ותוכלו לצאת לנסיעות בראש שקט. התקנת העמדה דורשת חשמלאי מוסמך להתקנת עמדת טעינה. פשוט צרו קשר עם אנרגי טו קאר, השאירו להם פרטים – איפה אתם גרים, מה הצורך, ועוד, והם כבר ילוו אתכם בכל מה שקשור לרכישה והתקנת עמדת טעינה.